Tarikh : 21 Ogos 2021
Masa : 8.30 pagi - 9.30 pagi
1. Kehadiran Guru
Kelab & Persatuan |
Guru Penasihat |
Bahasa Melayu |
Siti Rabiaah binti Mohammad, Mohamad Hasbullah bin Zainal Abidin, Norli binti Hassan, Azlina binti mat Isa, Junaidah binti Rus, Nor Zakiah binti Mat Diat, Shurhama binti Ahmad,Suziana binti Mohd Makhtar, Hariz Safwan bin Yaccob , Afandi bin Mat Zain |
Bahasa Inggeris |
Parimala a/p Vengadaslam, Saifullah bin Mat Saupi, Ahmad Tirmiezi bin Baharuddin, Nor Azura binti Mustafa,Nur Murni binti Abdullah, Rosmizawati binti Yusub, Ranjiny a/p Rajah, Nur Malisha binti Omar, Amalina binti Abd Hamid |
Bahasa Arab |
Umi Nazrah binti Saharoni, Nashirah binti Taib, Zurilazman bin Abdullah, Ahmad Zubair bin Muhammad Taib, Safinatunajakh binti Mat Som, Abdul Hafiz bin Abdul Halil, Zalina binti Ismail, Rabihah binti Amirudin |
Agama Islam |
Ahmad Mustafid bin Mat Sharif, Mohd Ishak Shairazi bin Mohd Sauzi, Syed Farhan bin Syed Abdullah, Nurzainon binti Mohd Razalli, Mawaddah binti Kamarulzaman, Mohd Hadri bin Ag Idris, Nur Azizati binti Ahmad, Ummu A’thiah binti Hashim, Nur Wahidatuldinah binti Hassan |
Komputer |
Hafiz bin Md Noor, Halijah binti Mihat, Arjunawati binti Ahmad Nuze, Ahmad Zunaidi bin Jinalabin, Arnny Yusnita binti Md Enarji, Maizara binti Mahat, Rohani binti Mansor, Nurazlin binti Mat Nur |
Pencegahan Jenayah |
Noorayuni binti Ab Fatah, Khairiah binti Razali, Tarmiji bin Sabali, Mohd Rusydan bin Ismail, Noriza bin md Nor, Ahmad Junaidi bin Abdullah, Suriyana binti Nanyan@Salim, |
Kebudayaan |
Wan Rosmawati binti Wan Ibrahim, Siti Maziah binti Muhamad Tajuddin, Nurliza binti Ab Rahman, Rosmawati binti Md Desa, Norziani binti Zubir, Rusmami bin Rusli, Nor Amirulfitri bin Othman,Zabedah binti Othman |
Kerjaya |
Roseniza binti Setapa, Rozimah binti Yaakob, Juli binti Mahbah, Hastipa binti Mat Daud, Noor Azlinda binti kasmin, Nor Arzah binti Hussin, Noor Hanawati Alinda bt Abd Taib Punuji, Nor Saadah binti Ab Halim |
Rukun Negara |
Zailezah binti Sardi, Nor Maziah binti Abd Malek, Ahmad Musrizuan bin Daud, Roslinda binti Mansor, Mazzaini binti Muda, Nor Latipah binti Che Yusoff, Nik Rosmaliza binti Nik Hussain, Norhidayu binti Sadri |
Doktor Muda |
Norazian binti Mat Anuar, Normadzirah binti Abd Rahim, Norinna binti Mohamed, Syahirah binti Tumar, Fatin Huzaikka binti Abdul Aziz, Norazah binti Mohd Ali, Fadhilah binti Talib, Nor Rafini binti Othman |
Sains Teknologi |
Nur Hanim binti Ismail, Wan Mohd Roswandy binWan Ibrahim, Wan Faizol bin Wan Mat, Julaili binti Onian, Norsiah binti Mohd Noor, Nor Holwani binti Yahya, Nazahiyah binit Ab Rahman, Parimala a/p Panni Selvam, Azwane binti Adnan |
SPBT |
Azwani binti Mohamed Noordin, Jamilah binti Mohd Yusof, Musaliha binti Mustafa, Jamunarani a/p Bhoja Rajan, Aizil Hasyimi bin Abdul Rahman, Nor Azian binti Ahmad, Siti Aisah binti Hanafi |
Muzik |
Nik Kamisah binti Mohd Aziz, Salina binti Tasu, Norliza binti Ali@Yasim, Nurul Izziani binti Mohd Latifi, Norbaizura binti Nordin, Azizah binti Ahmad, Norhana binti Nordin, Zaleha binti Sitam, Nurul Hanani |
Guru Yang Tidak Hadir |
|
Kelab & Persatuan |
Dalam Talian |
Luar Talian |
Tidak Ikuti
|
Bahasa Melayu |
0 |
35 |
41 |
Bahasa Inggeris |
0 |
25 |
57 |
Bahasa Arab |
0 |
27 |
50 |
Agama Islam |
0 |
26 |
52 |
Komputer |
41 |
0 |
37 |
Pencegahan Jenayah |
0 |
50 |
31 |
Kebudayaan |
30 |
30 |
7 |
Kerjaya |
20 |
31 |
19 |
Rukun Negara |
13 |
18 |
36 |
Doktor Muda |
0 |
24 |
55 |
Sains Teknologi |
27 |
0 |
53 |
SPBT |
0 |
23 |
52 |
Muzik |
0 |
30 |
49 |
- Jumlah Murid Yang Mengikuti Aktiviti : 450/989 (46%)
- Jumlah Murid Yang Tidak Mengikuti Aktiviti: 539/989 (54%)
3. Laporan Aktiviti:
Alhamdulillah perjumpaan aktiviti
Kelab dan Persatuan pada kali kedua ini dapat dilaksanakan seperti yang
dirancang dengan jayanya. Aktiviti Kokurikulum yang dijalankan pada kali ini secara
gabungan iaitu dalam talian dan luar talian. Guru-guru penasihat menggunakan aplikasi
Google Classroom, Google Meet, Google Form, Telegram, Video dan Youtube. Walaupun aktiviti ini dilaksanakan dalam norma baru namun murid-murid bersemangat mendengar, mengikuti dan melakukan setiap aktiviti yang diberi oleh guru. Kuiz-kuiz yang dijawab dapat menambahkan lagi ilmu pengetahuan am murid.
Berikut adalah laporan yang disediakan oleh guru penasihat
bagi setiap Kelab dan Persatuan:
Kelab/Persatuan |
Laporan Guru Bertugas |
Bahasa Melayu |
1. Guru penasihat memaparkan pautan
video tentang nota Tatabahasa Kata Pemeri kepada murid di group Telegram. 2. Murid menjawab kuiz dalam Google
Form yang disediakan. 3. Murid mengisi kehadiran dalam
link yang diberi oleh penyelaras. 4. Murid diminta menghantar gambar
semasa menjawab kuiz ke Telegram. 5. Murid memaparkan hasil kerja kuiz
di dalam Google Classroom. 6. Guru penasihat membuat laporan perjumpaan dalam form yang disediakan. |
Bahasa Inggeris |
1. Guru penasihat memaklumkan
perjumpaan pada minggu ini secara offline melalui Google Classroom dan
Telegram. 2. Pautan nota dan tugasan telah diberi
kepada murid dan murid menjawabnya melalui Google Classroom dan
Telegram. 3. Murid menghantar gambar tugasan
yang telah disiapkan dan guru penasihat menyemaknya. 4. Guru penasihat memberi maklum
balas kepada tugasan murid. 5. Perjumpaan ditangguhkan ke minggu seterusnya. |
Bahasa Arab |
1. Perjumpaan kali ini seramai 24
orang sahaja yang mengikuti aktiviti di luar talian. 2. Murid menonton video yang bertajuk “Buah-buahan” di group Telegram. 3. Berikutnya sesi menjawab kuiz permainan
serta menghantar screenshot markah yang diperolehi. 4. Murid juga diminta mengambil
gambar suasana mereka menjalani aktiviti kokurikulum. 5. Terima kasih diucapkan kepada murid-murid yang hadir mengikuti kokurikulum kali ini. |
Agama Islam |
1. Murid
membaca makluman yang disampaikan oleh guru penasihat di dalam Telegram. 2. Murid
mengisi link kehadiran yang diberi sebagai bukti kehadiran. 3. Murid-murid
menonton video berkaitan tajuk “Malaikat Yang Wajib Diimani.” 4. Seterusnya
murid diminta menjawab kuiz di dalam Google Form mengenai tajuk yang
diberi. 5. Murid
juga diminta menghantar skor markah yang diperolehi dan menghayati tajuk yang
dipelajari.
|
Komputer |
1. Guru penasihat memaklumkan aktiviti kokurikulum kepada murid-murid melalui group Telegram. 2. Murid
mengisi link kehadiran yang dihantar oleh penyelaras di dalam Telegram. 3. Guru
penasihat memberi kata-kata aluan dan bacaan doa melalui Live Chat Telegram. 4. Murid-murid
diminta menjawab Kuiz Kemerdekaan di dalam Google Form yang linknya diberi
dalam Telegram. 5. Murid-murid
membuat screen shot dan menghantar markah kuiz yang diperolehi. 6. Sebelum
berakhir nama murid yang dapat markah tertinggi diumumkan dan ucapan tahniah
bagi yang berjaya. |
Pencegahan Jenayah |
1. Guru penasihat memaklumkan
kepada murid perjumpaan pada minggu ini melalui Telegram Kelab Pencegahan
Jenayah. 2. Penyelaras memberikan pautan
link kehadiran untuk diisi oleh murid sebagai rekod kehadiran. 3. Guru penasihat memberi Google
Form yang mengandungi nota dan latihan dalam Telegram dan Google
Classroom yang perlu dibuat oleh murid. 4. Murid menghantar gambar Quiz yang
telah disiapkan dan guru menyemak serta memberi maklum balas kepada
murid. 5. Perjumpaan berakhir dengan ucapan terima kasih daripada murid-murid kepada guru-guru penasihat. |
Kebudayaan |
1. Murid bersedia untuk perjumpaan kali ini di Google Classroom dan Telegram. 2. Murid mengisi kehadiran terlebih
dahulu sebelum aktiviti dimulakan. 3. Tajuk untuk minggu ini ialah “Tarian
Tradisional” murid melihat bahan di Google Classroom. 4. Murid juga diminta menjawab
soalan di dalam Google Form yang disediakan. 5. Guru penasihat akan menyemak
hasil jawapan murid di dalam Google Form. 6. Aktiviti dapat dijalankan dengan jayanya hingga di akhir perjumpaan. |
Kerjaya |
1. Guru penasihat memaklumkan
perjumpaan kali ini secara alam maya iaitu di medium Google Classroom,
Telegram dan Google Form. 2. Semua ahli kelab menjawab kuiz
yang berkaitan dengan kerjaya di Google Form yang diberi oleh guru
penasihat. 3. Guru penasihat menyemak jawapan
murid dan respond ahli secara auto di Google Drive. 4. Murid yang berjaya mendapat
markah tertinggi diucapkan tahniah. 5. Murid-murid mengucapkan terima kasih di chat Telegram kepada guru-guru penasihat sesi perjumpaan selesai. |
Rukun Negara |
1. Guru penasihat memaklumkan
perjumpaan untuk ahli Kelab Rukun Negara dalam aplikasi Telegram dan Google
Classroom. 2. Pautan video tentang kronologi
kemerdekaan Malaysia kepada ahli. 3. Guru penasihat membuat kesimpulan
tentang kronologi kemerdekaan Malaysia. 4. Murid menjawab kuiz dalam Google
Form dan menghantar gambar hasil dari kuiz yang dibuat. 5. Guru penasihat membuat laporan perjalanan aktiviti kelab. |
Doktor Muda |
1. Murid-murid telah dimaklumkan dalam
telegram supaya membuka Google Classroom bagi perjumpaan kali kedua. 2. Murid menonton video bertajuk “Kepentingan
Penjagaan Kebersihan Diri” di Google Classroom. 3. Seterusnya murid-murid menjawab soalan
di dalam Google Form. 4. Murid-murid menghantar markah
yang diperolehi di dalam group Telegram. 5. Guru penasihat mengucapkan terima kasih kepada murid-murid yang berjaya mengikuti aktiviti kokurikulum pada minggu ini. |
Sains Teknologi |
1. Guru penasihat menggunakan
medium online iaitu Google Meet, Telegram dan Youtube
untuk aktiviti kali ini. 2. Guru penasihat mengalu-alukan
kehadiran murid dan meminta murid yang belum masuk dalam talian supaya segera
masuk. 3. Murid mendengar dengan tekun
penjelasan daripada guru penasihat mengenai aktiviti membuat alat “Self
Balancer”. 4. Murid menonton Youtube cara
membuat “Self Balancer”. Alat-alat membuat bahan tersebut telah disediakan
oleh murid sehari sebelum aktiviti kokurikulum dijalankankan. 5. Selepas tontonan, murid mula
membina alat “Self Balancer” di rumah dan memaparkan di Google Meet. 6. Semua murid dapat membina alat “Self
Balancer” dengan jayanya. Cikgu Wan Faizol mengucapkan tahniah kepada semua
murid. 7. Akhir sekali murid diminta menjawab soalan di Google Form sebagai pengukuhan. |
SPBT |
1. Tajuk aktiviti kelab SPBT pada minggu ini ialah “Sayangi Buku Teks Kita” secara offline. 2. Murid melihat video dan bahan
bacaan di medium Google Classroom. 3. Murid perlu menjawab soalan
dalam platform Quizizz yang berkisar mengenai tip-tip penjagaan Buku
Teks. 4. Cikgu Jamilah dan Cikgu Musaliha
berjaya menarik minat murid menyertai aktiviti hari ini. Banyak bahan-bahan
menarik yang dipaparkan dalam Google Classroom. 5. Guru penasihat menasihati murid
supaya pada masa perjumpaan akan datang lebih ramai lagi murid yang boleh
sertai. 6. Seramai 23 orang murid telah berjaya menjawab tugasan yang diberi. |
Muzik |
1. Perjumpaan secara medium Telegram
dan Google Classroom. 2. Bahan Anyflip dan soalan
kuiz disediakan kepada murid melalui Google Form. 3. Link seperti berikut: https://forms.gle/aSG5zNmKr25HAgPw5 4. Murid diminta menyelesaikan
jawapan kuiz kemudian menghantar markahnya di Telegram berserta nama
dan kelas. 5. Guru agak kecewa kerana bilangan
penyertaan murid menjawab kuiz agak sedikit jika dikira dengan kehadiran. |
4. Gambar Aktiviti Kelab dan Persatuan
Pemakluman Aktiviti Kelab dan Persatuan |
Persatuan Bahasa Inggeris |
Persatuan Bahasa Arab |
Persatuan Agama Islam |
Kelab Komputer |
Kelab Pencegahan Jenayah |
Kelab Kebudayaan |
Kelab Kerjaya |
Kelab Rukun Negara |
Kelab Doktor Muda |
Kelab Sains Teknologi |
Kelab SPBT |
Suasana aktiviti kokurikulum murid di rumah |
No comments:
Post a Comment