Saturday, September 25, 2021

Laporan Perjumpaan Aktiviti Kokurikulum (Kelab dan Persatuan) Bil. 3/5

Tarikh : 25 September 2021

Masa : 8:30 Pagi – 9;30 Pagi

1.          Kehadiran Guru

Kelab & Persatuan

Guru Penasihat

 

Bahasa Melayu

HADIR

Siti Rabiaah binti Mohammad, Junaidah binti Rus, Shurhama binti Ahmad, Azlina binti Mat Isa, Mohamad Hasbullah bin Zainal Abidin, Afandi bin Mat Zain, Norli binti Hassan,Nur Zakiah binti Md Diat, Suziana binti Mohd Mokhtar dan Hariz Safwan bin Yaccob

Bahasa Inggeris

HADIR

Ahmad Tirmiezi bin Baharuddin, Nor-Azura binti Mustafa, Saifullah bin Mat Saupi,  Nur Malisha binti Omar, Amalina binti Abd. Hamid,  Ranjiny a/p Rajah

TIDAK HADIR

Parimala a/p Vengadaslam (cuti sakit)

Bahasa Arab

HADIR

Ahmad Zubair bin Muhammad Taib, Umi Nazrah binti Saharoni, Safinatunajakh binti Mat Som, Nashirah binti Taib, Zalina bt Ismail, Abd Hafiz bin Abd Halil, Zurilazman bin Abdullah dan Rabihah binti Aminudin

Agama Islam

HADIR

Ahmad Mustafid bin Mat Sharif, Mohd Ishak Shairazi bin Mohd Sauzi, Syed Farhan Hanafi bin Syed Abdullah, Mohd Hadri bin Ag Idris, Nur Wahidatuldinah binti Hassan, Nur Azizati binti Ahmad, Nurzainon binti Mohd Razali, Ummu A'thiah binti Hashim,  

 TIDAK HADIR

Nora Azean binti Che Othman(cuti bersalin)

Mawaddah binti Kamarulzaman(cuti bersalin)

Komputer

HADIR

Arnny Yusnita binti Md Enarji, Halijah binti Mihat, Nurazlin binti Mat Nur, Ahmad Zunaidi bin Jinalabin,Rohani binti Mansor, Maizara binti Mahat, Arjunawati binti Nuze dan  Hafiz bin Md. Noor

Pencegahan Jenayah

HADIR

Noriza binti Md Nor, Khairiah Razali, Noorayuni binti Ab. Fatah, Mohd Rusydan bin Ismail, Komagal a/p Kunaisekaran, Ahmad Junaidi bin Abdullah, Suriyana binti Salim, dan Tarmiji bin Sabali

Kebudayaan

HADIR

Wan Rosmawati binti Wan Ibrahim, Nurliza binti Ab Rahman, Nurziani binti Zubir, Rosmawati binti Desa, Siti Maziah binti Ahmad Tajuddin, Zabedah binti Othman, Fakhrul Hafiz bin Awang, Nor Amirulfitri bin Othman, dan Rusmami bin Rusli

Kerjaya

HADIR

Nor Arzah binti Hussin, Noor Hanawati Alinda binti Mohd Taib Paruji, Roseniza binti Setapa, Rozimah bt Yaakob, Juli binti Mahbah ,Hastipa binti Daud, Noor Azlinda binti Kasmin, dan  Nur Saadah binti Abd Halim

Rukun Negara

HADIR

Zailezah binti Sardi, Nor Latipah Binti Che Yusoff, Mazzaini binti Muda,  Nik Rosmaliza binti Nik Hussein,  Ahmad Musrizuan bin Daud, Norhidayu binti Sadri, Nor Maziah bt Abd Malek, dan Roslinda binti Mansor

Doktor Muda

HADIR

Norazian binti Mat Anuar, Nornadzirah binti Abd Rahim,  Norinna binti Mohamed, Fatin Huzaikha binti Abdul Aziz, Syahirah binti Tumar,
Claudia Jaqcueline Charles Nelson, Nor Rafini binti Othman, Norazah binti Ali, dan Fadhilah binti Talib

Sains Teknologi

HADIR

Julaili binti Onian,  Nor Hanim binti Ismail, Norsiah binti Mohd Noor, Parimala a/p Panni Selvam, Nazahiyah Ab Rahman, Azwane binti Adnan, W.Md.Roswandy bin W. Ibrahim, Nor Holwani binti Yahaya

SPBT

HADIR

Azwani binti Mohamed Noordin @ Noordin, Norazmira binti Kadirun, Jamilah binti Mohd Yusof, Musaliha binti Mustafa, Jamunarani a/p Bhoja Rajan,  Aizil Hasyimi bin Abdul Rahman, Nor Azian binti Ahmad, dan Siti Aisah binti Hanafi

Muzik

HADIR

Nik Kamisah binti Mohd Aziz, Salina binti Mohd Tasu, Norliza binti Ali@Yatim,  Nurul Izziani binti Mohd Latifi, Norbaizura binti Nordin, Azizah binti Ab Hamid, Norhana binti Nordin, Suphasara a/p Airak,Zaleha binti Sitam dan  Nurul Hanani binti Ahmad Kamal


 2.       Kehadiran Murid

Kelab & Persatuan

DalamTalian

Luar Talian

Tidak Mengikuti

 

Bahasa Melayu

26

0

76

Bahasa Inggeris

20

0

82

Bahasa Arab

26

0

77

Agama Islam

21

0

78

Komputer

27

0

78

PencegahanJenayah

18

0

81

Kebudayaan

19

0

67

Kerjaya

20

0

70

Rukun Negara

14

0

67

Doktor Muda

29

0

79

SainsTeknologi

14

0

80

SPBT

16

0

75

Muzik

16

0

79


  • Jumlah Murid Yang Mengikuti Aktiviti               :  264/989 (27%)
  • Jumlah Murid Yang Tidak Mengikuti Aktiviti     : 725/989 (73%)

3.  Laporan Aktiviti

Program Semarak Kokurikulum (Smart i-think Minda Kreatif)

Perjumpaan aktiviti kokurikulum pada hari ini berjalan dengan lancar dan jayanya. Para guru menggunakan  Google Meet, Telegram, Google Classroom dan Google Form  sebagai medium untuk berkomunikasi. Pihak sekolah telah melancarkan Program Semarak Kokurikulum (Smart i-think Minda Kreatif). Program ini diadakan bertujuan untuk melatih murid membina peta i-think dalam bentuk yang lebih kreatif. Penghasilan peta i-think yang paling menarik akan dinobatkan sebagai pemenang. Murid-murid boleh membaca buku program ini di pautan berikut :

http://online.anyflip.com/hmojc/sgcq/mobile/index.htm

Berikut adalah laporan yang disediakan oleh guru penasihat kelab/persatuan:

Kelab/ Persatuan

Laporan Guru Penasihat

Bahasa Melayu

  1. Guru penasihat memaklumkan perjumpaan dalam aplikasiTelegram.
  2. Murid mengisi kehadiran dalam link yang diberikan oleh penyelaras
  3. Guru penasihat memberi penerangan dan maklumat tentang aktiviti yang dijalankan melalui aplikasi Google Meet.
  4. Guru penasihat memaparkan dan memberi penerangan tentang Program Semarak Kokurikulum (Smart Ithink Minda Kreatif).
  5. Murid diminta menyertai pertandingan tersebut dengan mengikut syarat-syarat yang diberi.
  6. Hasil kerja murid perlu dihantar pada atau sebelum 17 Oktober 2021 melalui link Google Form yang diberi.
  7. Setiap penyertaan akan menerima sijil dan hadiah bagi peta i-think yang terbaik.

Bahasa Inggeris

  1. Aktiviti Kokurikulum pada hari ini dimulakan dengan penerangan mengenai program Semarak Kokurikulum oleh Cikgu Tirmiezi.
  2. Beliau menerangkan kepada murid beberapa perkara penting yang perlu murid ketahui sebelum menyertai program ini. Penerangan ini termasuklah syarat-syarat penyertaan, tarikh tutup dan beberapa maklumat penting yang lain.
  3. Selain dari itu, Cikgu Tirmiezi juga memperlihatkan beberapa contoh peta i-Think yang boleh murid gunakan dalam menyertai program ini.
  4. Setelah selesai, aktiviti diteruskan oleh Cikgu Nor-Azura mengenai aktiviti pada minggu ini, permainan jigsaw puzzle sempena hari Kemerdekaan. Murid-murid menyelesaikan jigsaw puzzle secara atas talian dalam masa yang ditetapkan.
  5. Aktiviti Kokurikulum berakhir dengan ucapan penutup dan Cikgu Nor-Azura menggalakkan supaya murid-murid dapat menyertai program Semarak Kokurikulum dan menghantar penyertaan.

Bahasa Arab

  1. Guru penasihat bertugas memberi ucapan terima kasih atas penyertaan kokurikulum pada hari ini.
  2. Guru penasihat meminta murid mengetuai bacaan doa sebagai pendahuluan.
  3. Guru penasihat memberi taklimat dan penerangan tentang penyertaan pertandingan dalam pertandingan Semarak Kokurikulum.
  4. Guru penasihat memberi contoh dan isi penting untuk menghasilkan peta i-think mengikut syarat yang telah ditetapkan.
  5. Guru penasihat bersoal jawab dengan murid tentang peta i-Think.
  6. Murid akan merujuk maklumat dalam Telegram persatuan .

Agama Islam

  1. Guru penasihat memaklumkan perjumpaan pada minggu ini melalui Telegram Persatuan Agama Islam.
  2. Murid masuk ke dalam Google Meet melalui link yang dikongsikan oleh guru penasihat dan mengisi link kehadiran yang dihantar oleh penyelaras dalam Telegram.
  3. Guru penasihat memberi kata-kata aluan dan perjumpaan dimulakan dengan bacaan doa serta alunan Asmaul Husna.
  4. Murid mendengar, melihat dan membuat catatan pembentangan guru penasihat berkaitan Program Semarak Kokurikulum dan pertandingan membina peta i-Think.
  5. Murid bersoal jawab bersama guru penasihat berkaitan pertandingan.
  6. Perjumpaan berakhir dengan kata-kata semangat kepada murid-murid dan ucapan tahniah atas kehadiran pada perjumpaan kali ini.

Komputer

  1. Kata alu-aluan
  2. Bacaan doa
  3. Pembentangan slide Program Semarak Kokurikulum (Smart  i-Think Minda Kreatif )
  4. Pertandingan penghasilan Peta Minda i-Think kreatif 
  5. Syarat pertandingan 
  6. Tajuk - Kebaikan Menyertai Aktiviti Kokurikulum
  7. Contoh-contoh Peta i-Think
  8. Soal Jawab

Pencegahan Jenayah

  1.  Guru penasihat memaklumkan perjumpaan dalam  aplikasiTelegram dan Google Classroom.
  2. Guru penasihat memaparkan pautan perjumpaan Google Meet.
  3. Murid mengisi kehadiran dalam link yang diberikan oleh Penyelaras. Aktiviti bermula pada jam 8.00 pagi.
  4. Guru Penasihat menerangkan berkenaan Program Semarak Ko-Kurikulum dan Aktiviti Pertandingan Peta i-Think.
  5. Guru Penasihat meminta murid menonton video berkenaan teknik menyediakan Peta i-Think yang betul.
  6. Sesi Soal Jawab.
  7. Murid diminta menghantar Peta i-Think yang sudah siap di dalam group Telegram Kelab Pencegahan Jenayah untuk dinilai sebelum tarikh pertandingan tamat.

Kebudayaan

  1. Guru penasihat memaklumkan perjumpaan dalam aplikasi Telegram dan Google Classroom.
  2. Guru penasihat memaparkan pautan perjumpaan Google Meet.
  3. Murid mengisi kehadiran dalam link yang diberikan oleh Penyelaras. Aktiviti bermula pada jam 8.00 pagi.
  4. Guru Penasihat menerangkan berkenaan Program Semarak Kokurikulum dan Aktiviti Pertandingan Peta i-Think, Topik adalah Cara-Cara Pencegahan Dadah.
  5. Guru Penasihat meminta murid menonton video berkenaan teknik menyediakan Peta i-Think yang betul.
  6. Sesi Soal Jawab.
  7. Murid diminta menghantar Peta i-Think yang sudah siap di dalam group telegram Kelab Pencegahan Jenayah untuk dinilai sebelum tarikh pertandingan tamat.


Kerjaya

  1. Guru penasihat memaklumkan perjumpaan secara Google Meet dalam aplikasi Telegram.
  2. Guru penasihat memaparkan pautan "Program Semarak Kokurikulum - Pertandingan Smart i-Think Minda Kreatif" kepada murid.
  3. Guru penasihat menerangkan tentang pertandingan Semarak Kokurikulum.
  4. Guru Penasihat membuat pembentangan mengenai tatacara membuat peta I-Think.
  5. Membuka ruang pertanyaan untuk ahli kelab bersoal jawab mengenai peta i-Think.
  6. Murid menghantar gambar semasa membuat aktiviti ke telegram.
  7. Guru penasihat mengingatkan murid tarikh akhir penyertaan dan hantar pada link Google Forms yang diberikan.

Rukun Negara

  1. Guru penasihat memaklumkan perjumpaan dalam aplikasi Telegram dan Google Classroom.
  2. Guru penasihat memaparkan pautan tentang Program Semarak Kokurikulum dan guru bertugas menerangkan satu persatu tentang program tersebut.
  3. Murid diberi tajuk untuk program ini dan murid mencari isi-isi penting dalam petikan yang diberi untuk membuat peta i-think.
  4. Guru bertugas membimbing dan tunjuk cara untuk membuat peta i-think berdasarkan contoh-contoh yang diberi.
  5. Murid mengisi kehadiran dalam link yang diberikan oleh penyelaras.
  6. Murid diberi link untuk membuat rujukan jika ingin membuat peta ithink dan boleh lihat dalam Google Classroom atau Telegram.
  7. Murid diberi link Google Form untuk menghantar tugasan tersebut 

Doktor Muda

  1. Kehadiran
  2. Nyanyian lagu kelab Doktor Muda
  3. Bacaan Ikrar
  4. Memaklumkan syarat-syarat pertandingan
  5. Pembentangan slide "Smart IThink Minda Kretif"
  6. Penerangan tentang Google Form
  7. Sesi soal jawab mengenai pertandingan

Sains Teknologi 


  1. Guru penasihat Pn. Parimala memaklumkan     perjumpaan dalam Google Meet dan aplikasi Telegram.
  2. Guru penasihat menerangkan Program Semarak: Pertandingan menghasilkan Smart i-think Minda Kreatif.
  3. Beberapa orang murid membaca petikan 'Kebaikan Menyertai Aktiviti Kokurikulum'.
  4. Murid mencatat isi-isi penting kebaikan menyertai     aktiviti kokurikulum.
  5. Murid mengisi kehadiran dalam link yang diberikan oleh penyelaras.
  6. Guru penasihat meminta murid memaparkan hasil kerja dalamTelegram untuk memilih pemenang sebelum 17 Oktober 2021

SPBT

  1. Guru penasihat yang berthugas pada minggu ini ialah cikgu Aizil Hasyimi dan cikgu Nor Azian Ahmad.
  2. Guru penasihat yang bertugas telah maklumkan tentang perjumpaan Kelab SPBT melalui aplikasi Google Meet sehari sebelumnya di dalam group Telegram.
  3. Link Google Meet telah disebarkan di dalam Telegram seawal pukul 8.10 pagi hari Sabtu, 25 September 2021.
  4. Guru penasihat Cikgu Aizil memulakan aktiviti pada pagi ini dengan Bacaan Doa.
  5. Link kehadiran murid diedarkan di dalam goup Telegram SPBT oleh Cikgu Roslelawati
  6. Cikgu Aizil memaparkan slaid powerpoint / bahan taklimat Program Semarak Unit Kelab dan Persatuan dalam Google Meet.
  7. Cikgu Aizil menerangkan tentang Program Semarak Kokurikulum dan pertandingan Smart i-think Minda Kreatif yang akan berlangsung bermula 25 September hingga 17 Oktober 2021.
  8. Murid mengisi kehadiran dalam link Google Form yang disediakan.
  9. Murid menghantar gambar semasa melakukan aktiviti taklimat Program Semarak Kokurikulum dijalankan melalui aplikasi Google Meet.

Muzik

  1. Taklimat pertandingan Smart i-Think Minda kreatif.
  2. Guru penasihat membaca peraturan-peraturan dan maklumat penting melalui paparan slide.
  3. Membaca petikan teks dan menerangkan dengan terperinci isi-isi penting.
  4. Meminta murid-murid mencatat isi-isi penting yang telah dibincangkan untuk diisikan ke dalam peta minda.
  5. Guru memaparkan contoh-contoh peta minda sebagai garis panduan dan idea. Sesi soal jawab bersama-sama dengan murid-murid.


4. Gambar-gambar aktiviti kelab/ persatuan yang telah dijalankan:


Pemakluman Aktiviti Kelab/ Persatuan

Poster dan Buku Program Semarak Kokurikulum

 


Persatuan Bahasa Melayu



Persatuan Bahasa Inggeris

Persatuan  Bahasa Arab



Persatuan Agama Islam


Kelab Komputer

Kelab Pencegahan Jenayah 

Kelab Kebudayaan


Kelab Kerjaya



Kelab Rukun Negara

Kelab Doktor Muda



Kelab Sains Teknologi


Kelab SPBT


Kelab Muzik








Contoh-contoh peta i-think sebagai panduan murid

Terima kasih dan tahniah diucapkan kepada semua murid yang hadir dan mengikuti aktiviti perjumpaan kokurikulum hari ini secara maya. Tidak lupa juga ucapan terima kasih kepada guru-guru penasihat yang banyak berkongsi maklumat dan bahan-bahan yang menarik kepada murid-murid sepanjang aktiviti kokurikulum ini berlangsung.

Semoga murid-murid lebih teruja dan seronok untuk belajar semasa sesi perjumpaan aktiviti kokurikulum di perjumpaan akan datang, walaupun tidak bersemuka.


Laporan disediakan oleh:


Roslelawati binti Ibrahim
Penolong Penyelaras Kelab dan Persatuan
SK Taman Putra Perdana